vrijdag 25 december 2015

Falende UNITY 3D bril kost schaker eindzege in 4-kamp Schaakfestival Groningen

Update 30-12-2015
Voor iedereen die deze column als 'echt gebeurd' beschouw(d)en; alles is verzonnen en ontstaan op een gezellige avond nadat Roelof Kroon mij een foto (gemaakt door Harry Gielen) mailde waarop iets uit mijn hoofd leek te groeien (mijn pen).
Een als grappig bedoeld stuk was snel geschreven, Sake-Jan zag hier de humor van in en zorgde ervoor dat we 'viral' gingen.

Ik wens namens Roelof Kroon en Sake-Jan iedereen een gezond, eerlijk, maar vooral een gezellig schaakjaar 2016, Erwin Kok


Falende UNITY 3D bril kost schaker eindzege in 4-kamp Schaakfestival Groningen
door Erwin Kok
Op een late donkere donderdagavond werd ik, na mijn maandelijkse schaaktraining in zuid-Groningen, fluisterend aangesproken door een lange man met krullend haar en een bakfiets.
‘Arthur’, zo stelde hij zich voor, ‘mijn achternaam is lang, en doet er eigenlijk niet toe’.
Arthur bleek de buurman van mijn schaaktrainer te zijn, en een bekend grondlegger van ‘serious gaming’. Er zijn zelfs mensen die Arthur aanwijzen als uitvinder van ‘PONG’, het wereldberoemde eerste generatie arcade spel uit 1972.

 

Arthur vertelde zich de afgelopen tijd te hebben verdiept in ‘Unity3d’. Een flexibel en krachtig ontwikkel platform voor het creëren van multiplatform 3D en 2D games.

Door code en design te integreren stelt Unity programmeurs en vormgevers in staat om een nieuwe standaard neer te zetten in multiplatform 3D ontwikkeling. Gekoppeld aan een ‘head mounted display’ (HMD) ontstaan er mogelijkheden voor tijd-en afstand loze role of non-role playing games.
Na de ontwerpfase was het nu tijd voor de testfase, Arthur zag in mij een ideale kandidaat om zijn Unity 3D HMD gekoppeld aan Fritz 13 via 4G tijdens de schaakvierkamp (Schaakfestival Groningen 2015) uit te proberen.

Dag 1.
 

0.0
NED
1386
0.0
NED
1170
1-0

Na diverse voorbereidingen was er een werkende communicatie tussen de Unity 3D bril, de antenne in de vorm van een pen (met microfoon en speaker) en de thuisbasis in Usquert.
Zoon Joppe werd bereid gevonden op zijn laptop met behulp van Fritz de partij te volgen, en de meest sterke zetten door te geven.
 
foto Harry Gielen, nabewerking Erwin Kok


‘My System’ werkte goed, en binnen 2 uren was ik met een vol punt in mijn achterzak weer onderweg naar huis. Ietsje duizelig, dat wel.

Dag 2. 

0.0
NED
1359
1.0
NED
1386
1-0

Op dag 2 echter ging het mis, op belangrijke momenten liet de verbinding ons in de steek.
Terwijl onderstaande stelling op het bord kwam (Ik, Zwart en aan zet)

bleek Joppe vergeefs en steeds harder te hebben geroepen ‘.. Lxe2, en na Dxg5 komt effe .. Pf3’.
Helaas verstond ik, misvormd door ruis, slechts de woorden ‘Dame en Effe’, en speelde de onjuiste zet ‘.. Dxf4’.

 
23 zetten later gaf ik op in de volgende eindstelling:

 
Dag 3.

1.0
NED
1386
2.0
NED
1407
1-0

Op dag 3 moest het dan gebeuren. In de ochtend werd de techniek geoptimaliseerd. Het opgewekte hoogfrequent signaal (met een vaste werkfrequentie) werd voortdurend in amplitude gemoduleerd. De amplitude van de draaggolf werd iets verlaagd.

Op dag 2 bleek ik òf het sterkste station òf, als beide signalen bijna even sterk zijn, alleen een fluittoon te hebben gehoord in de periode rond en na de 20-ste zet. Dit was nu verholpen.

Om 13 uur precies startte de wedstrijd met als inzet een (gedeelde) groepsoverwinning en bijhorende 20 euro.
Het Unity systeem en de communicatie met Fritz (lees Joppe) werkte en verliep foutloos, en na zet 9 dook tegenstander Sake Jan 40 minuten in de denktank (Zwart aan zet probeert e5 te zekeren). 
Vele uren later stond de volgende stelling op het bord, en begon de communicatie tussen Fritz en de Unity 3D weer te haperen. Achteraf bleek een meespelende oorzaak te zijn de overschakeling in de sporthal om 17 uur naar een andere internet frequentie (van 2,4 GHz naar 5 GHz).

Zwart breekt in met .. Lg3 en ik moet, louter gebruik makend van mijn eigen hersenkracht, proberen te ontsnappen.

Rond de klok van 18 uur is er ineens weer een optimale verbinding met zoon en Fritz; zij helpen mij de juiste ontsnappingsroute (via de A-lijn) te vinden!

Helaas trad er wederom een storing op, naar verluidt doordat Roland Kroezen de verlichting probeerde te minimaliseren, en de verwarming omlaag probeerde te krijgen.
Dit beïnvloedde de gegeven weerstand omdat de ontwikkelde warmte (= energieverlies) kwadratisch toeneemt met de stroom, waardoor over lange afstanden (meer weerstand!) het Internet 4G ontvangst negatief wordt beïnvloed.
Het lukte Sake Jan in deze periode  om zijn e en g-pionnen te laten opmarcheren richting promotieveld!
 

foto Bart Beijer, nabewerking Erwin Kok

Inmiddels waren wij de enig overgebleven schakers in de immens grote sporthal. Het was koud en leeg, en daar zat ik met mijn Unity 3D bril en antenne.
Sake Jan schaakte inmiddels al een uur of 5 met minder dan 5 minuten op de klok, en had plots zijn jas aangetrokken. Niet vanwege het aanstaande moment van vertrek, maar het werd al kouder.

Welgeteld 4 personen waren met ons nog aanwezig, waarvan 3 vanuit organisatorisch oogpunt.

Zie foto, ik ontdekte dat als ik de antenne onder een hoek van 30 graden vasthield met mijn rechter duim- en wijsvinger, het ontvangst sterker werd!

 
Nadat ik in onderstaande stelling Tc2 speelde (ingefluisterd door Joppe, die inmiddels van vermoeidheid ook al bijna omviel) was het leed bijna geleden,
echter er diende (terwijl de schoonmakers van de sporthal al met hun karretjes rondliepen) nog wel eerst een pion naar de overkant gebracht te worden!
In deze eindstelling

gaf Sake Jan op,
de eerlijkheid, het is tenslotte Kerst, gebiedt mij te zeggen dat de werkelijke uitslag van de partij is:
UNITY 3D/ Fritz 13 (2812) – Sake Jan de Boer (1407) 1 – 0

Geen opmerkingen: